Sunday, December 11, 2011

Product Review: Golden Coffee Classic from GHR


Product Review
 Golden Coffee Classic is categorized as healthy beverage drink-black coffee. Truly black coffee produced locally byGolden Herbs Resources Sdn. Bhd., a wholly owned 100% Bumiputra Company. The company is managed by dedicated and visionary team of management. As a result the creation and launched of ‘Golden Coffee Classic’ produced by GHR.

Recently GHR had a soft launched for its first herbal beverage drink brand ‘Golden Coffee Classic’ on 13 October 2011 at the Putra World Trade Centre. With the idea and conviction of going Global, the company managed to secure a lucrative contract with a Chinese distributor to import Golden Coffee Classic. The contract is an on going of supplies by containers to China.

Golden Coffee Classic-  Black Coffee blend with Mas Cotek (Ficus Deltoidea)
Simply the golden taste! The Golden Black Coffee Classic is blended with Mas Cotek extract is deemed to make you wake-up and feel real fresh and want more. The Golden Coffee Classic is classified as beverage healthy drink.

Some Benefits of  Mas Cotek (Ficus Deltoidea)
Reduce toxins in the body
Blood flow
Break down fat and removes cholesterol
Nerve pain & Stroke
Gout
diabetes
high blood
weak Heart
piles
migraine
cancer
Pneumonia
Increase sexual desire
Stimulation of male hormones & tension force
Prostate problems
Pain / white
tighten intimacy
Strengthen the position of the uterus
Low back pain & knee pain
intelligence Brain
Forgetful / senile
reduce fatigue
sleep problems
ageless


ALL PRODUCTS CATEGORY

v  GOLDEN COFFEE CLASSIC – (soft launched in October 2011)

v  TEH HERBA MISAI KUCING ( JAVA TEA )

v  TEH HERBA KACIP FATIMAH ( RATU )

v  GOLDEN WHITE COFFEE   *

v  GOLDEN BLACK COFFEE *

v  ISOTONIC DRINK     *
*  Under Development Stages


 Wanted Distributors and Stockists in Malaysia or Overseas.

Please contact:
GOLDEN HERBAL RESOURCES SDN. BHD. 27-2, THE STRAND DAMANSARA, JALAN PJU 5/21, KOTA DAMANSARA, 47810 PETALING JAYA, SELANGOR. TEL/FAKS :03 6150 / 03 6142 4701

GOLDEN HERBS RESOURCES SDN. BHD.
27-2, THE STRAND DAMANSARA,
JALAN PJU 5/21, KOTA DAMANSARA,
47810 PETALING JAYA, SELANGOR.
TEL/FAKS      :03 6150 / 03 6142 4701

Contacts : 

Abdul Qayyum bin Mhd Abd Kader
Managing Director
013 963 3901

EN. SHAIFUL ANUAR BIN ZAINUDDIN  
General Manager
Mobile: 010 -5302353 

Zulie Zuriana Binti Sarwani
Eksekutif Pemasaran
012 627 3017

Email: ghr@ghr.my
Website: www.ghr.my (under construction)



Product Soft Launch
Golden Coffee Classic
The Managing Director Qayyum is standing second left with the VIPs for the product soft launch.

ABOUT  THE PRODUCTS  IN BAHASA MELAYU

LATAR BELAKANG HERBA MAS COTEK
Kepesatan pembangunan produk makanan dan minuman berasaskan herba pada hari ini di lihat semakin menampakkan kesan yang positif. Masyarakat dunia amnya dan Malaysia khususnya sudah mula menerima produk-produk berasaskan herba ini mempunyai khasiat yang tersendiri yang dapat membantu masyarakat menjalani kehidupan yang sihat. Oleh yang demikian semakin banyak herba-herba yang mula dianalisis dan dibuat kajian oleh agensi-agensi kerajaan dan swasta termasuk university-universiti bagi mengenalpasti kegunaan dan kebolehpasaran herba sebagai produk alternatif yang dapat membantu tahap kesihatan tubuh yang diperlukan.

Hasil daripada kajian-kajian yang dilakukan, terdapat pelbagai herba yang terdapat di Malaysia yang boleh digunakan dan salah satunya adalah HERBA MAS COTEK. Keunikan herba ini masih baru penerokaannya tetapi khasiat yang dimiliki oleh herba ini sangat menakjubkan. Oleh itu, pihak syarikat amat berminat dan yakin potensi yang ada pada herba Mas Cotek ini mampu diketengahkan dan pelbagai jenis produk mampu dihasilkan berasaskan herba ini. Dengan adanya kajian yang dilakukan kami komited untuk menjadikan syarikat sebagai syarikat pengeluar bersama agensi utuk memastikan khasiat khazanah alam ini dapat digunakan oleh semua lapisan masyarakat.
Melalui kecanggihan teknologi yang dimiliki, pelbagai bentuk produk yang boleh dihasilkan seiring dengan kepesatan dan permintaan pengguna masa kini

SEJARAH HERB MAS COTEK (Ficus Deltoidea)

Mas Cotek merupakan sejenis hidupan herba yang berpotensi yang turut dipercayai mempunyai banyak khasiat untuk kesihatan manusia.Mas Cotek dalam bahasa saintifiknya Ficus Deltoidea atauMistleteo fig tergolong dalam keluarga Moraceae. Hasil kajian daripada Intitut Penyelidikan dan Perhutanan Malaysia ( FRIM ), dipercayai tumbuhan Mas Cotek ini mempunyai lebih 80 spesis manakala kajian dan penemuan oleh MARDI menyatakan bahawa di Malaysia sahaja tumbuhan ini mempunyai 20 spesis.

Sejarah Mas Cotek ini diambil daripada sempena bintik-bintik halus berwarna emas yang terdapat pada permukaan atas setiap helaian daun tumbuhan ini. Di Malaysia, Mas Cotek lebih dikenali secara tradisional dengan nama Delima Sudip, Serapat Angin, telinga Gajah, Telinga Kera, telinga Beruk dan sebagainya. Sepsis Serapat Angin banyak terdapat di bahagian pantai timur semenanjung Malaysia khususnya di Terengganu. Manakala, sepsis Telinga Gajah dan Telinga Beruk banyak terdapat di Kelantan. Untuk spesis Delima Sudip ianya banyak didapati di kawasan tengah dan selatan semenanjung Malaysia dan spesis Telinga Kera boleh didapati di bahagian Utara semenanjung Malaysia. 

VARIASI HERBA MAS COTEK (Ficus Deltoidea)
Mengikut pengamal-pengamal perubatan tradisional yang telah lama menggunakan herba Mas Cotek ini, mereka telah mengklasifikasikan herba ini terbahagi kepada 2 jenis iaitu
1)   Mas Cotek Jantan ( daun yang halus atau kecil )
2)   Mas Cotek Betina ( daun sederhana dan besar )
Daun Mas Cotek Jantan
Daun herba Mas Cotek Jantan ini dapat dikenalpasti daripada cirri-ciri fizikalnya. Kebiasaan daun Mas Cotek Jantan mempunyai bentuk yang kecil, nipis, tirus dan ringan. Pada bahagian belakang daun Mas Cotek Jantan kebiasaanya terdapat bintik berwarna merah sama ada satu bintik mahupun lebih daripada itu.
Daun Mas Cotek Betina
Daun Herba Mas Cotek Betina ini dapat dikenalpasti juga daripada cirri-ciri fizikalnya. Kebiasaannya daun Mas Cotek Betina ini kelihatan lebih besar berbentuk bujur, tebal daripada daun jantan.Daun Mas Cotek Betina ini juga mempunyai bintik dibahagian belakangnya tetapi berbeza dengan bintik daun Mas Cotek Jantan. Perbezaannya adalah daun Mas Cotek Betina ini mempunyai bintik berwarna hitam. Selain itu daun Mas Cotek betina mempunyai urat daun yang lebih jelas dibahagian permukaan berbanding daun Mas Cotek Jantan.

KEUNIKAN DAUN HERBA MAS COTEK (Ficus Deltoidea)

Daun Herb Mas Cotek ini mempunyai keunikan yang tersendiri di mana jika mengikut konsep ‘ Doctrine of Signature ‘, bentuk, warna, rasa dan bau yang terdapat pada setiap bahagian tumbuhan ini mengambarkan kegunaan herb Mas Cotek ini sebagai rawatan penyakit. Mengikut pengamal perubatan tradisionaal, dahulunya penggunaan herba mas cotek ini sinonim untuk kaum wanita lepas bersalin yang mana ianya dapat mengecutkan kembali rahim, melancarkan pengedaran darah di samping dijadikan minuman herba untuk kesihatan dan kecantikan.
Setelah kajian dilakukan ternyata khasiat yang dimiliki oleh herba Mas Cotek ini boleh digunakan oleh semua golongan lelaki dan wanita. Ianya dapat membantu kita untuk menjalani kehidupan yang sihat. Mas Cotek jug boleh digunakan sebagai rawatan alternatif untuk pesakit yang mengalami seperti kencing manis, darah tinggi, paru-paru berair, stroke dan denggi.

KELEBIHAN HERBA MAS COTEK

Menurut  kajian, Herba Mas Cotek mengandungi
a)   Flavonoid
b)   Tannis
c)   Triterpenoids
d)   Phenols
e)   Proanthocyanins
Manakala rumusan daripada kajian agensi-agensi kerajaan yang terlibat didalam projek pembangunan herba berpotensi telah menyatakan bahawa Herba Mas Cotek merupakan herba yang berpotensi kearah perubatan kesihatan.
Hal ini kerana kandungan Flavonoid yang terdapat dalam Mas Cotek merupakan antara yang tertinggi berbanding herba-herba yang lain. Herba ini sangat berkesan dalam mengubati penyakit melalui pemulihan sel-sel tisu yang terdapat pada darah.

Mengikut kajian telah dibuat oleh Prof J.A. Vinson dari Universiti Seranton, Pennsylvania, AS. buah tiin dapat membantu
- Mengurangkan tahap kolesterol
- Menjauhkan dari angin ahmar
- Menstabilkan tekanan darah
- Mengawal berat badan
- Menangani penyakit kencing manis
- Sebagai pengawal melawan kanser
- Memerangi batu ginjal
- Mencegah sembelit
- Melancarkan sistem perkumuhan


SEKILAS PANDANG


Menurut kitab tafsir kabir atau Mafatihul Ghaib dalam Surah At Tiin karangan Fakharuddin Arazzidan beberapa kitab tafsir yang lain menyebutkan bahwa buah tiin dapat menolong
- Mencuci hati
- Membersihkan kahak-kahak
- Lelah
- Membersihkan buah pinggang
- Sendi-sendi (gout)
- Buasir

       
Dalam kajian Universiti Malaya, Mardi dan UPM mendapati mas cotek atau Ficus Deltoidea dapat membantu dalam
- Mengurangan risiko barah pancreas, paru-paru dan prostate
- Mengurangkan risiko angin ahmar dan sakit jantung
- Menstabilkan paras tekanan darah samada darah tinggi atau rendah
- Mengelakkan pembekuan darah dan arteri yang tersunbat
- Mengecutkan saluran peranakan
- Merapatkan pintu rahim wanita selepas bersalin
- Melawaskan haid, mengubati senggugut dan penyakit keputihan
- Meningkatkan fungsi seksual lelaki
- Meningkatkan kesihatan wanita selepas putus haid
- Membaikpulih tisu rosak akibat melecur atau luka
- Menurunkan kadar kolesterol dalam darah
- Memulihkan kesihatan tulang
- Mengubati sakit sendi dan gout
- Mengubati alahan terhadap debu
- Mengubati kencing manis


Tuesday, July 15, 2003


HEARBS FOR VERVE -By YVONNE LEE SHU YEE
YVONNE LEE SHU YEE visits a nursery and finds herbs with all


 PRODUK HERBA MASCOTEK–Ficus Coffee

Ficus Coffee atau lebih dikenali degnan nama Kopi O Mas Cotek merupakan produk kopi keluaran terbaru yang dicetuskan daripada gabungan penyediaan minuman tradisional dan moden. Menyedari dunia pada hari ini mementingkan gaya hidup sihat disamping menitikberatkat keenakan dan kelazatan dalam setiap pengambilan minuman dan makanan, Ficus Coffee ini mempunyai eleman-eleman citarasa yang diiadamkan.
Berasakan khasiat yang terdapat didalam kopi dan khususnya kandungan herba Mas Cotek, sediaan kopi ini mampu member kesan yang lebih efektif terhadap imunisasi badan dan kesihatan penggunanya. Oleh itu dengan gabungan khasiat kopi dan herba Mas Cotek ini maka Ficus Coffeeamat sesuai bagi merka yang inginkan kelazatan rasa kopi sejati dan kesihatan tubuih badan yang berkualiti.

BAHAN-BAHAn YANG DIGUNAKAN
i)             Kopi Arabika
ii)            Ekstrak Mas Cotek
iii)           Gula


  SEJARAH KOPI ARABICA
Sejarah kopi mula dikaji atau dijejaki bermula sekitar abad ke-9, di dataran tinggi Eithopia. Dari sana maka kopi mula tersebar ke Mesir dan Yaman, dan kemudian pada abad ke-15 perkembangan kopi mula menjangkau lebih luas ke Parsi, Mesir, Turki dan Afrika utara.

Penerimaan kopi pada awalnya kurang mendapat perhatian atau tempat dikalangan masyarakat pada tahun 1511, kerana akibat kesan rangsangan yang ditimbulkan, maka penggunaan kopi dilarang oleh para imam konservatif dan othodoks di majlis keagamaan di Makkah. Begitui juga di Kairo, Mesir, larangan yang serupa juga disahkan pada tahun 1532, di mana kedai-kedai kopi dan gudang kopi diarah supaya ditutup.Walaubagaimanapun peningkatan populariti minuman kopi ini, maka larangan tersebut telah dihapuskan atas perintah Sultan Selim I daripada Kesultanan Utsmaniyah Turki.

Dari dunia Muslim di Timur Tengah, kopi mula tersebar ke Benua Eropah, di mana minuman ini semakin popular pada abad ke-17. Orang Belanda  merupakan orang yang pertama mengimport kopi dalam skala besar ke Eropah, sehinggakan pada tahun 1960, mereka terpaksa menjalankan penyeludupan bijian kopi kerana bijian kopi mentah tidak dibenarkan diekspot keluar daripada Negara Arab. Rentetan daripada itu, maka mulalah industry penanaman kopi di Jawa Indonesia oleh orang Belanda.

sewaktu kopi mula memasuki pasaran Amerika, perkembangannya tidak seperti di Eropah. Hal ini berlaku kerana bagi penduduk Amerika mereka percaya bahawa kopi tidak standing alkohol yang menjadi kegilaan mereka pada ketika itu sehinggalah semasa Perang Revolusi, permintaan terhadap kopi meningkat dengan drastik, begitu juga ketika perang pada tahun 1812, di mana akses impot teh terputus sementara, dan didorong peningkatan  teknologi pembuatan minuman, maka penerimaan kopi sebagai minuman harian di Amerika semakin meningkat.

 
KHASIAT KOPI

Hasil penyelidikan dari University of Scranton USA, University of Athens, Harvard School of Public Health & Keio University, Tokyo merumuskan kopi berupaya mengurangkan tekanan darah tinggi, menjadi anti oksida, membantu merawat kanser, sakit jantung, kencing manis dan strok.

KHASIAT UMUM ; Produk ini digunakan secara tradisional untuk kesihatan umum, kesegaran, stamina, tenaga,
  • Melancarkan pengedaran darah.
  • Meningkatkan daya tahan badan dan tonik tenaga batin.
  • Berasa lebih muda dan bersemangat.
  • Meningkatkan kenikmatan seksual.
  • Membantu meningkatkan pengeluaran hormon seks.
  •  Secara keseluruhan memperbaiki kesihatan seksual.
  • Mengembalikan nutrisi kepada sistem saraf terhadap stress dan kecemasan.
Meningkatkan kesegaran tubuh badan dan menghilangkan rasa mengantuk.


EKSTRAK MAS COTEK
MasCotek merupakan sejenis hidupan herba yang berpotensi yang turut dipercayai mempunyai banyak khasiat untuk kesihatan manusia.

Mas Cotek dalam bahasa saintifiknya Ficus Deltoidea atau Mistleteo fig tergolong dalam keluargaMoraceae.
Hasil kajian daripada Intitut Penyelidikan dan Perhutanan Malaysia ( FRIM ), dipercayai tumbuhan Mas Cotek ini mempunyai lebih 80 spesis manakala kajian dan penemuan oleh MARDI menyatakan bahawa di Malaysia sahaja tumbuhan ini mempunyai 20 spesis.

Sejarah Mas Cotek ini diambil daripada sempena bintik-bintik halus berwarna emas yang terdapat pada permukaan atas setiap helaian daun tumbuhan ini.

Di Malaysia, Mas Cotek lebih dikenali secara tradisional dengan nama Delima Sudip, Serapat Angin, telinga Gajah, Telinga Kera, telinga Beruk dan sebagainya. Sepsis Serapat Angin banyak terdapat di bahagian pantai timur semenanjung Malaysia khususnya di Terengganu. Manakala, sepsis Telinga Gajah dan Telinga Beruk banyak terdapat di Kelantan. Untuk spesis Delima Sudip ianya banyak didapati di kawasan tengah dan selatan semenanjung Malaysia dan spesis Telinga Kera boleh didapati di bahagian Utara semenanjung Malaysia. 


KHASIAT DAN KEGUNAAN MAS COTEK (Ficus Deltoidea)

Menurut kajian Mas Cotek mengandungi kandungan Flavanoid yang tinggi berbanding herba-herba yang lain yang terdapat di Malaysia setakat ini.
 Menurut kajian FRIM, heba Mas Cotek ini berkesan bagi mengubati penyakit dengan cara memulihkan sel-sel tisu yang terdapat pada darah.

Antara penyakit yang dapat dibantu:

  • Mengeluarkan toksin dalam badan
  • Melancarkan perjalanan darah
  • Memecah lemak dan membuang kolestrol
  • Sakit urat saraf & Angin ahmar
  • Gout
  • Kencing manis
  • Darah tinggi
  • Lemah Jantung
  • Buasir
  • Migraine
  • Kanser
  • Paru-paru berair
  • Meningkatkan keinginan seksual
  • Rangsangan hormon lelaki & daya ketegangan
  • Masaalah Prostat
  • Senggugut / keputihan
  • Mengetatkan keintiman
  • Mengukuhkan kedudukan rahim
  • Sakit pinggang & Sakit lutut
  • Kecerdasan Otak
  • Mudah lupa / nyanyuk
  • Mengurangkan keletihan
  • Masalah tidur
  • Awet muda

PRODUK AKAN DATANG
ISOTONIC MAS COTEK

Isotonic Mas Cotek merupkan produk terbaru yang akan dikeluarkan oleh syarikat. Produk ini dijangka akan menjadi suatu impak yang besar didalam penghasilan produk dimana ianya telah dimodenkan dengan pembangunan teknologi masa kini.
Melalui kerjasama yang dijalinkan bersama Technology Park Malaysia ( TPM ), produk ini dijangka akan memasuki pasaran pada penghujung tahun ini atau awal tahun hadapan

Isotonic Mas Cotek ini merupakan sejenis minuman tenaga yang mampu member kesan kepada pengguna bukan sahaja daripada aspek tenaga malah khasiat yang terdapat didalam herba Mas Cotek yang terkandung didalam minuman ini turut membantu memulihara perjalanan system tubuh badan manusia. Secara tidak langsung minuman isotonic Mas Cotek ini sesuai untuk di minum oleh semua lapisan pengguna yang ingin mengamalkan cara hidup sihat mahupun mengatasi masalah berkaitan kesihatan.

Ficus Coffee
 Ficus Coffee atau lebih dikenali dengan nama Kopi O Mas Cotek merupakan produk kopi keluaran terbaru yang dicetuskan daripada gabungan penyediaan minuman tradisional dan moden. Menyedari dunia pada hari ini mementingkan gaya hidup sihat disamping menitikberatkat keenakan dan kelazatan dalam setiap pengambilan minuman dan makanan, Ficus Coffee ini mempunyai eleman-eleman citarasa yang diiadamkan.

Berasakan khasiat yang terdapat didalam kopi dan khususnya kandungan herba Mas Cotek, sediaan kopi ini mampu member kesan yang lebih efektif terhadap imunisasi badan dan kesihatan penggunanya. Oleh itu dengan gabungan khasiat kopi dan herba Mas Cotek ini maka Ficus Coffeeamat sesuai bagi merka yang inginkan kelazatan rasa kopi sejati dan kesihatan tubuih badan yang berkualiti.
BAHAN-BAHAn YANG DIGUNAKAN


 USAHASAMA PENGELUARAN PRODUK BERSAMA AGENSI

Usahasama usahawan bersama TPM Biotech adalah bertujuan untuk memastikan kualiti produk yang dihasilkan menepati spesifikasi yang tinggi. Atas dasar itu QAYYUM KADER RESOURCES melalui anak syarikat QK Food & Baverages menjalinkan usahasama bersama TPM Biotech dalam penghasilan dan pembuatan produk. Kecanggihan teknologi yang dimiliki oleh TPM Biotech mampu mengahsilkan produk yang berkualiti dan kuantiti yang besar untuk menampung permintaan.MKami di QK menyahut saranan kerajaan untuk menjadi usahawan yang berdayasaing dan berdayamaju dalam bidang perniagaan dan membentuk empayar perniagaan tanpa sempadan.



No comments:

Post a Comment